søndag 4. januar 2009

~ HEST HEST HEST ~



Det er søren meg nesten det eneste jeg har tenkt på i det siste.
Men er det så rart? De er jo noen fantastiske dyr, som man må lære så utrolig mye om, og når man har lært mye, så har man ikke lært alt. De er noen spesielle dyr, som egentlig er veldig like mennesker, de bare ikke forstår språket som oss, og ikke alle uttrykkene vi gjør.

Men en ting som virkelig irriterer meg, det er at folk tror at hvis hesten ikke gjør som du vil, så er det hesten sin feil. Men det er VIRKELIG ikke slik i alle tilfellene. Det er UTROLIG mange ganger det er rytteren som ikke gir gode nok signaler til hesten om hva de vil. Rytteren snakker ikke hestespråket.
Dette har jeg opplevd MANGE ganger og jeg tenker bare stakkars hest. Tenk om det skulle vært meg, ikke rart de ikke forstår og kanskje reagerer med noe helt annet, som å flykte fra situasjonen. JA, hester er et flyktdyr, så det er liksom ikke så rart om du spør meg. De er født sånn, så da gjør de det også.


Men, men. Jeg vet at det er mange heste eiere og heste intereserte folk der ute som er litt for harde i nøtta, og ikke vil ta imot et lite råd. hehe. Som kanskje er verdt å prøve ut.
Men neida, Det går ikke, for det de selv kan, det er i hvert fall riktig, så når andre kommer og sier noe annet, ja da må i hvert fall DET være feil.

Bare sånn at det er sagt, så forandres hestekunnskapen seg år etter år. Vi har for eksempel funnet ut dette med hoven, saltilpassing, bruk av hjelpere osv. Før trodde man at hvis en hest var riktig skodd, ja da satt skoen fast i 6 uker. Sånn er det ikke. Skor man feil, Er skoen ikke riktig tilpasset, feil vekt, hoven har feil vinkel i forhold til benstilling osv, så kan man ødelegge MYE. Og man vet jo det at bena er selve inngangen til en sunn og frisk hest. Bena har UTROLIG mye å si når man holder på med hest.

Det var litt av min mening.. Deilig å få det ut.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar