fredag 4. september 2009

~ Mini kløvtur til Stølen ~


Fra Torsdag til Fredag var hele hestelinja på tur til Stølen. Det var ein minikløvtur hvor vi skulle øve oss til den store turen på hardangervidda. Det blir så utrolig fet!!



Vi starta fra skolen halv 12, for selve pakkinga tok si tid. vi måtte jo veie alt av utstyret sånn at hver hest fikk lik vekt på begge sidene, og ikke fikk for mye i forhold til hva hver enkelt hest tålte. Jeg og Anneline begynte å leie på Linnea, den røde dølahesten til læreren. Etter første bakke, altså etter bare 50 meter måtte vi stoppe og fikse på kløven hennes, for det var noe på den som ikke var orientlig fiksa. Slik holdt vi på ei god stund, gå - stopp - gå - stopp. Til slutt fikk vi tatt av hele greia og pakte på nytt og da satt det slik resten av turen opp. Vi møtte også noen løse lamaer på turen opp, i grunnen ganske så morsomt. Fakse syntes derimot ikke det.

Vi brukte 1 og ein halv time på bare noen få hundre meter. hehe. Sier litt hvor trægt det gikk. etter enda 1 og ein halv time så kom vi frem. om du skal gå turen med bare ein liten sekk og uten hest så tar det rundt ein time opp, om du har sånn noelunde kondis da.



Vi campa og sli leir rett ved ei lita hytte som stod der. Jeg og 9 andre som i lavvoen, mens resten sov i teltet. Meg og Irma var også på ein liten tur i skogen, opp til hovden. Der hadde man ein utrolig flott utsikt over heile Lofthus, så måtte jo selvfølgelig ta noen bilder derifra.



På kvelden grilla vi pølser og marsmellowhs og spøkelseshistorier utpå kvelden for de som ikke hadde lagt seg. Vi var ganske så slitne så vi la oss i grunnen nokså tidlig. Man merker det at når man er ute i naturen, så blir alt så mørkt, det er bare lyset i fra bålet som er der, mens hjemme så kan man sitte på internatet eller i stuen og være oppe til sent på kvelden.

Neste dag var det opp tidlig for å løpe opp i skogen og tømme tanken. Fytti, har aldri i mitt liv vært så pissetrengt som jeg var da. Vi spiste frokost, og det var da vi fant ut at brødkniv et ganske greit å ha, men i erstatning måtte vi dele brøet med ei øks. Det så jo helt forferdelig ut og skivene ble veldig tykke. Vi laga også litt havregrøt, og den var GOD!! mmmm. mat i naturen er bare best altså. Vi salte på alle hestene og kom oss hjem over. Jeg leide Hlin i dag og hun var i hvert fall gira på å komme seg hjem. Hun småtrava hele veien og kløvsenel bare sklei mer og mer. hehe. så vi måtte stadig bort å rette den på ho. Det ble litt lettere lass på alle hestene hjem igjen siden vi lot litt av bagasjen stå igjen. Slk som gjærdestolpene og slikt.

Når jeg kom hjem tok jeg meg ein dusj med EI gang. Da følte jeg meg ganske så skitten. Ei dusj etter en slik tur er så utrolig deilig, fins ikke noe bedre da altså.

Fantastisk tur med fantastiske folk. Har trimma magemusklene etter all den latteren jeg har fått ut altså. Irma, du er bare heilt fantastisk altså!! =D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar